بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1398/07/11 - 12:54
  • - تعداد بازدید: 895
  • - تعداد بازدیدکننده: 181
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

جلسه توجیهی نحوه حمایت بنیاد ملی نخبگان از هسته های دانشجویی مساله محور ( طرح شهید احمدی روشن) با حضور قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان برگزار شد

جلسه توجیهی نحوه حمایت بنیاد ملی نخبگان از هسته­های دانشجویی مساله محور (طرح شهید احمدی روشن) با حضور دکتر سعادت فومنی قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان، معاونین پژوهشی دانشگاه­های استان خوزستان، مدیران پژوهشی دستگاه­های اجرایی و اعضای هیات علمی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/a (16)-6.jpg

در ابتدای این نشست دکتر صابری رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان ضمن خوش آمدگویی به دکتر سعادت فومنی قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان و مدعوین و تشکر از معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران جهت همکاری برای تشکیل این جلسه،  اظهار داشتند که با توجه به تعدد مراکز آموزش عالی  و اشتغال بیش از 200 هزاردانشجو در استان خوزستان اجرای طرح احمدی روشن فرایندی مناسبی است تا از طریق آن بتوان برای توانمندسازی دانشجویان و هدایت آنها در مسیر حل مسائل اجرایی و اقتصادی گام برداشت.


در ادامه دکتر سعادت فومنی به اجمال در مورد وظایف بنیاد ملی نخبگان و به تفصیل در موردشیوه اجرای طرح احمدی روشن  پرداختند و با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ تمام تلاش بنیاد ملی نخبگان براساس سیاست هایی که در اساسنامه موجود بود، به کار گرفته شد و در اجرای برخی طرح ها نیز ضعف هایی وجود داشت و طرح شهید احمدی روشن در راستای اصلاح این ضعف ها است. در جامعه کنونی افرادی به عنوان استعداد های برتر وجود دارند که در حوزه های مختلف نسبت به سایر افراد قابلیت‌های بیشتری دارند و تقسیم بندی این استعداد ها نیز انواع مختلفی دارد. در بین این استعدادهای برتر افرادی وجود دارند که می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه را نسبت به سایرین سریعتر عملیاتی کرده و اثرگذاری بیشتری داشته باشند. علاوه بر این استعدادها ، گروهی دیگر در جامعه نظیر متخصصان وجود دارند که هر یک از آنها نیز در حوزه‌های خاصی تلاش و کوشش بیشتری داشته و می توانند مبنای عمل و پایه قرار گیرند. گروهی از استعدادهای برتر به دلیل عدم امکانات و دسترسی نداشتن به تجهیزات مناسب، حوزه استعداد آنها درست شناخته نشده و به همین جهت در جای دیگری تحصیلات خود را ادامه می دهند. همچنین در بخش دیگری از جامعه افرادی وجود دارند که شاید در حوزه ای که متخصص شده اند، استعداد ویژه ای نداشتند اما با تلاش و استفاده از امکانات و کمک جامعه پله های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و اکنون آنها را به عنوان متخصص پذیرفته ایم. گروه دیگری در جامعه وجود دارند که می‌توان آن‌ها را اثرگذار نامید؛  این افراد با اقدامات و فعالیت های خود در زمینه های مختلف و بعضا با ساخت فیلم و سریال تاثیر گذاری بیشتری در راستای اهداف ملی در جامعه دارند . در گروه اول افراد متخصصی بودند که با توجه به استعداد و توانمندی های خود فعالیت هایی انجام دادند که بر روی جامعه تاثیرگذار بوده و در گروه دوم نیز افرادی وجود داشتند که تخصص لازم را نداشتند اما با آموزش هایی که به آنها ارائه شد ، توانستند پله های ترقی را طی کرده و در جامعه تاثیر گذار باشند. همچنین گروه هایی از جامعه هستند که نه استعداد دارند و نه توانایی و هر زمانی که قدمی بر می دارند، مشکلات زیادی برای جامعه ما ایجاد می کنند. تلاش بنیاد ملی نخبگان همواره این بوده که  با حمایت ازمستعدین حوزه استعداد ، آموزش، مهارت آموزی ، توانمند شدن و اثرگذاری آن ها همگی در یک مسیر قرار گرفته است.  هر چقدر بتوانیم این گروه را حمایت و توسعه دهیم، می توانیم جامعه پویا تری داشته باشیم ؛ این افراد می توانند در راستای اهداف ملی گام های موثری برای کشور بردارند و همین امر مسئولیت های ما را نسبت به تقویت این افراد سنگین تر می کند. مسیری را که این گروه برای این که استعداد آنها به تخصص و تخصص آنها به اثرگذاری تبدیل شود ، طی می‌کنند ، مسیر نخبگی نامگذاری کرده ایم؛ بنیاد ملی نخبگان تمام تلاشش بر این است تا این مسیر را اولویت کار خود قرار داده و از نخبگان حمایت کند. شناسایی استعدادهای برتر از میان دانشجویان یکی از رسالت‌ ها و اهداف اصلی بنیاد ملی نخبگان تعریف شده چرا که شرایطی در آموزش و پرورش وجود دارد که شاید نتوانیم تا این اندازه به و صورت دقیق به این مساله ورود کنیم. شناسایی استعدادهای برتر کار دشواری است چرا که تنها شناسایی ملاک نیست بلکه قانع کردن والدین این افراد مستعد برای طی کردن یک مسیر طولانی و تخصصی، خود نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح است. هرچه بتوانیم شخصیت این افراد را در جامعه رشد دهیم ، مسیر پیشرفت را برای آنها هموارتر کرده ایم. نقطه هدف طرح شهید احمدی روشن، دانشجویان بوده و ساختار آن بر این اساس تعریف شده است؛ اکنون به غیر از معاونت توسعه مدیریت و منابع که وظیفه پشتیبانی را بر عهده دارد ، معاونت شناسایی نیروهای مستعد، معاونت آینده سازان با مسئولیت توانمندسازی و معاونت سرآمدان نخبگان برای حمایت سرآمدان و تکریم و الگو سازی نخبگان در بنیاد ملی نخبگان طراحی شده است. طرح های مختلفی در بنیاد ملی نخبگان توسط این معاونت ها اجرا می شود که یکی از این طرح ها طرح شهید احمدی روشن است که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانیم ۵۰ درصد مخاطبان خود را در حوزه دانشجویی جذب کرده و توانمندی های لازم را در آنها ایجاد کنیم. رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۱ در فرمایشات خود بر تشکیل هسته های نخبگانی تاکید داشتند و همین امر باعث شد اجرای چنین طرح هایی را به صورت جدی از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار دهیم. طرح شهید احمدی روشن تاکنون در سه مرحله اجرا شده و تیم های تخصصی در این رابطه تشکیل شده است؛ در سال جاری چهارمین مرحله از این طرح را آغاز کرده ایم. تمامی نقاط ضعف شناسایی و اصلاح شده و بی شک در چهارمین مرحله از این طرح با حداقل ضعف ها مواجه خواهیم بود. اکنون برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان نیازمند تشکیل هسته نخبگانی و علمی هستیم و در تلاشیم تا با شناسایی و تربیت نیروهای مستعد این هسته های نخبگانی را شکل دهیم. اولین هدف ما آموزش و توانمندسازی دانشجویان مستعد است اما بجای تخته ، کلاس و معلم، آموزش های مساله محور را در دستور کار قرار داده ایم. یکی از ابزارهای شناسایی دانشجویان مستعد معدل ، رتبه کنکور و مقاله است که شاید به تنهایی ملاک خوبی برای شناسایی استعدادها نباشد؛ چه بسا استفاده از  همین ملاکها سبب شده که بسیاری از موسسات مشکل دار در جامعه رشد پیدا کرده اند  و ما هم در بخشی از این مشکلات سهیم باشیم اما از طرفی دیگر نیز تاکنون راه حل های جایگزینی نتوانسته ایم تعریف کنیم. طرح شهید احمدی روشن می تواند گره بسیاری از مشکلات جامعه را باز کند و به ما کمک می کند که ملاک برای شناسایی استعدادهای برتر تنها اعداد و ارقام نباشد.


در ادامه این نشست مدعوین و اعضای هیات علمی سوالات خود را در خصوص فرآیند اجرایی این طرح مطرح و دکتر سعادت نکات لازم جهت اجرای هرچه بهتر این طرح را ارایه نمودند.


در پایان این نشست دکتر حقیقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران و دکتر بدوی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز به بیان ظرفیت­ها و پتانسیل­های استان خوزستان برای اجرای این طرح پرداختند.

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 139515
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم